انواع کارآفرینی

چهار نوع متفاوت از کارآفرینان 1.کارافرین سنتی 2.کارافرین در حال رشد 3.کارافرین پروژه محور 4.کارافرین سبک زندگی

انواع کارآفرینی

چهار نوع متفاوت از کارآفرینان 1.کارافرین سنتی 2.کارافرین در حال رشد 3.کارافرین پروژه محور 4.کارافرین سبک زندگی


چهار نوع متفاوت از کارآفرینان
1.کارافرین سنتی
2.کارافرین در حال رشد
3.کارافرین پروژه محور
4.کارافرین سبک زندگی
بررسی کلی چهار نوع کارآفرینی
1. تجارت‌های سنتی آنهایی هستند که سال‌های سال دوام آورده‌اند، مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، نجاری‌ها، آرایشگاه‌ها، مکانیکی‌ها و شرکت‌هایی که به عملکرد جامعه‌ی ما کمک می‌کنند.2. تجارت‌های درحال رشد معمولا در حوزه‌ی تهیه‌ی نرم‌افزار و برنامه برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، مشاوره، ارتباطات و بازاریابی، تولید تجهیزات پزشکی و اطلاعات تجاری فعالیت دارند. تجارت‌های سطح بالا در این گروه قابل بهبود هم هستند.3. تجارت‌های پروژه محور را معمولا کارآفرینان تحصیل کرده اداره می‌کنند و در این مورد معمولا نوع تجارت با تحصیلات آنها مرتبط است. به عنوان مثال ترجمه، طراحی سازه‌ها و برگزاری نمایشگاه در موزه‌ها، طراحی گرافیکی،نویسندگی روان‌شناسی، فیلم‌سازی، طراحی پارچه و غیره.4. کارآفرینان سبک زندگی معمولا شرکت خود را بر پایه‌ی تحصیلات بنا نمی‌کنند. کار آنها معمولا “عشقی” است، کاری که انجام می‌دهند را دوست دارند. کارآفرین سبک زندگی ممکن است فروشنده‌ی آلوئه‌ورا یا محصولات لاغری باشد، ویترای کار کند، نویسنده‌ی کتاب‌های کودکان باشد، هنر درمانی کند یا مشاوره و روان‌سنجی انجام دهد.

۱۹ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

عوامل مؤثر در انتخاب رشته را به دو دسته عوامل فردی و درونی و عوامل اجتماعی و بیرونی می‌توان تفکیک کرد. با توجه به این تقسیم‌بندی، در این‌جا پیرامون هر یک از عوامل مشخص شده توضیح مختصری ارائه می‌گردد:

 الف- عوامل فردی و درونی

۱- انگیزه : انگیزه به عاملی تعبیر می‌شود که اساس رفتار آگاهانه افراد را تشکیل می‌دهد. معمولاً فراهم آمدن مجموعه‌های از شرایط و مقتضیات که موجب انگیزش فرد برای وصول به هدفی می‌شود، مبنای شکل‌گیری و ایجاد این عامل، یعنی انگیزه می‌گردد. بسته به نوع شرایط و مقتضیات انواع مختلفی از انگیزش و محرک‌ها را می‌توان برشمرد.انگیزه واقعی مبین نیروی درونی است که مشوق و محرک فرد برای حرکت به سوی مطلوب است. البته عامل این شوق و حرکت تنها نیروهای نهایی و درونی نیست، بلکه محیط بیرونی فرد بر ایجاد آن اثر می‌گذارد. این تأثیرات محیط بیرونی (خانواده، مدرسه، دوستان، جامعه) است که می‌توان موجب ایجاد انگیزه کاذب شود. لذا، داوطلبان ورود به دانشگاه به یک بررسی درونی همه جانبه، تأمل در خواسته‌ها و عواملی که موجب می‌شود آن‌ها به زمینه خاص علمی بگرایند، نیازمندند. انتخاب رشته‌ای که در راستای انگیزه واقعی فرد صورت بگیرد به عنوان انتخاب رشته اصلح مطرح است.

ب- عوامل بیرونی و اجتماعی

۱- محیط بیرونی: منظور از محیط بیرونی، کلیه عوامل و افرادی است که با داوطلب در تماس و مراوده بوده و به نوعی در تصمیم‌گیری‌های وی در ارتباط با انتخاب رشته تأثیر می‌گذارند. در این خصوص از خانواده، مدرسه، دوستان و جامعه‌ای که داوطلب را مستقیماً احاطه کرده و با او برخورد دارند، می‌توان نام برد. محیط بیرونی می‌تواند در دو جهت مختلف عمل کند. جهتی مثبت که عبارت از کمک به داوطلب برای کاوش درونی، کشف علاقه واقعی و میزان استعداد تحصیلی و دور ساختن داوطلب از تصمیم‌گیری‌ براساس احساس بدون شناخت می‌باشد و جهت منفی که القاء علایق و برداشت‌های شخصی خود به داوطلب است بدون آن‌که انگیزه، علاقه، توان علمی و استعداد داوطلب چندان مورد توجه قرار گیرد.داوطلبان کنکور سراسری که مبادرت به انتخاب رشته می‌کنند باید دقت کامل مبذول دارند تا از محیط بیرونی فقط در جهت اثرگذاری مثبت آن بهره ببرند و خود را تا حد امکان از تأثیرات نامطلوبی که منجر به انحراف آن‌ها از مسیر صحیح می‌گردد، دور نگه دارند.

اهمیت انتخاب رشته

داوطلب نباید به هیچ وجه موضوع انتخاب رشته را به دست تصادف تحت عنوان بخت و تقدیر و سرنوشت بسپارد و یا خود را دست و پا بسته تسلیم نظرات دیگران کند و افسار انتخاب رشته را به دست دیگران بسپارد. بلکه داوطلب باید به صورت فعال و تعیین کننده در فرآیند انتخاب رشته حضور و بروز داشته باشد. فعال شدن داوطلب در فرآیند انتخاب رشته یکی از تمرین‌های مهم زندگی وی در زمینه بروز قدرت ارزشیابی مسایل، ظهور مؤلفه تصمیم‌گیری در زندگی، قبول مسئولیت تصمیم‌های اتخاذ شده، اعلام داشتن رأی و نظر در کنار آراء و نظرات دیگران و در نهایت تحریک و تقویت حس اعتماد به نفس، می‌باشد. چنین فردی هرگز بی‌هدف وارد دانشگاه نمی‌شود و در نتیجه دچار سردرگمی و سلب انگیزه در ادامه تحصیل نمی‌گردد.

*ادامه مطلب*

  • شراره مهبودی
  • ۰
  • ۰

یک کارآفرین نوعی را تصور کنید. احتمالا یک شخص آرام، خوددار و درون‌گرا اولین چیزی نیست که به ذهن شما می‌آید.آیا کارآفرینان نباید اجتماعی و پرقدرت باشند، مهارت کلامی قوی داشته باشند و بتوانند بر کارمندان، مشتریان و سرمایه‌گذاران با قدرت شخصیتی خود اثر بگذارند؟ به همین دلیل از گذشته به افراد درون‌گرایی که می‌خواهند کارآفرین شوند، توصیه می‌کنند «کمی برون‌گراتر باشید.»اما اکنون کارشناسان کسب‌وکار و روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این توصیه اشتباه است و مهارت‌های منحصربه‌فردی را که افراد درون‌گرا دارند نادیده می‌گیرد؛ یعنی توانایی تمرکز کردن در طولانی مدت، تمایل به تفکر انتقادی و متوازن، استعداد توانمندسازی دیگران و غیره. این مهارت‌ها باعث می‌شود آنها نسبت به افراد برون‌گرا برای کارآفرینی و موفقیت کسب‌وکار مناسب‌تر باشند.در واقع، بسیاری از کارآفرینان و مدیران عامل یا به درون‌گرایی خود اذعان دارند یا ویژگی‌های متعددی دارند که باعث می‌شود درون‌گرا تلقی شوند. از جمله این افراد می‌توان به بیل‌گیتس (موسس مایکروسافت)، استیو وزنیاک (از موسسان اپل)، لری پیج (از موسسان گوگل)، مارک زوکربرگ (موسس فیس‌بوک)، ماریسا میر (مدیرعامل فعلی یاهو) و وارن بافت (مدیرعامل شرکت برکشایر) اشاره کرد.افراد درون‌گرا وقتی کارآفرین می‌شوند موفق هستند، چون به گفته سوزان کین (Susan Cain)، نویسنده کتاب «ساکت: قدرت افراد درون‌گرا در دنیایی که نمی‌تواند جلوی صحبت کردن را بگیرد» و موسس وب‌سایت Quiet Revolution، «آنها شرکت‌ها را از نقطه‌ای کاملا متمرکز ایجاد و هدایت می‌کنند.»سوزان می‌افزاید: «افراد درون‌گرا به خاطر افتخار خودشان به رهبری علاقه‌مند نیستند، بلکه تاکید آنها بر خلق چیزی است. ماهیت افراد درون‌گرا به این صورت است که نسبت به یک، دو یا سه موضوع در زندگی خود احساساتی می‌شوند. و به دنبال اشتیاقی که نسبت به یک ایده دارند، تلاش می‌کنند و اتحاد تشکیل می‌دهند و تخصص به دست می‌آورند و هر کاری را که لازم باشد انجام می‌دهند تا به نتیجه برسند

کارشناسان می‌گویند وقتی شخصی بیشتر بر بازخورد مثبت متمرکز می‌شود، اهمیت جنبه منفی موضوع را نادیده می‌گیرد که در مورد برون‌گراها این گونه است.و بالاخره، تحقیقی در سال ۲۰۰۹ به این موضوع پرداخت که درون‌گراها و برون‌گراها چگونه با یک «وظیفه سخت» برخورد می‌کنند. محققان دریافتند برون‌گراها وقتی وظیفه سختی را به سرانجام می‌رسانند، کاملا موضع شادی دارند، اما درون‌گراها ترجیح می‌دهند در وضعیت احساسی خنثی بمانند. بیولو می‌گوید: «فضای شاد افراد درون‌گرا فضای آرام‌تری است و وقفه‌های کمتری دارد. احساسات آنها هیچ گاه به شدت تحریک نمی‌شود.» البته درون‌گراها هم ویژگی‌هایی دارند که ممکن است برای کارآفرینی مناسب نباشد: تمرکز درونی آنها گاه ممکن است آن‌قدر زیاد باشد که نتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. برون‌گراها به‌طور طبیعی خوب ارتباط برقرار می‌کنند و می‌دانند چگونه دیگران را دنبال خود راه بیندازند.

  • شراره مهبودی
  • ۰
  • ۰

آزمون MBTI در مطالعات و تحقیقات کارل گوستاو یونگ روانکاو سوییسی ریشه دارد. اما خود یونگ، هرگز به طراحی این آزمون یا آزمون های شخصیت شناسی مشابه دست نزد.یک مادر و دختر به نامهای مایرز و بریگز که به این موضوعات علاقمند بودند و وقت خود را با تحلیل دوستان و آشنایان بر اساس طبقه بندی یونگ می‌گذراندند، نخستین نسخه آزمون MBTI را برای تیپ شناسی شخصیتی طراحی کردند.این آزمون که گاهی هم با عنوان تست شخصیت شناسی MBTI از آن نام برده می‌شود از جمله آزمون های شخصیت شناسی مطرح در سطح جهان است که هنوز هم به صورت گسترده مورد توجه قرار می‌گیرد.از لحاظ علمی، بهتر است به جای اصطلاح آزمون شخصیت شناسی MBTI از عبارت آزمون MBTI یا آزمون تیپ شناسی MBTI استفاده کنیم. به دلیل اینکه آزمون MBTI در نهایت انسان‌ها را به تعدادی تیپ مشخص (تیپ های شانزده گانه MBTI) تقسیم می‌کند و افزایش و کاهش هر یک از فاکتورهای شخصیتی را در مرکز توجه قرار نمی‌دهد.تست mbti یا تست شخصیت مایرز-بریگز یکی از شناخته‌شده‌ترین تست‌های شخصیت شناسی است که با هدف اندازه‌گیری ترجیحات فرد در فهم دنیا و چگونگی تصمیم‌گیری ساخته شده‌است. شاخص تیپ مایرز – بریگز ۴ جفت‌ ترجیحات شخصیتی را اندازه می‌گیرد (ترجیحات شخصیتی، ویژگی‌هایی در افراد هستند که برای آنها راحت‌تر و بهتر بوده و انجام‌شان نیاز به تمرکز، صرف انرژی و زمان کمتری دارد) که عبارتند از:

  • درون گرا (I )-برون گرا (E): این بعد بر مبنای چگونگی برخورد و تعامل ما با دنیا و اینکه انرژی مان را متوجه کجا می‌کنیم و از کجا انرژی می‌گیریم، تعریف شده است.

  • شهودی (N) – حسی (S): اینکه اغلب به چه نوع اطلاعاتی توجه می‌کنیم و چگونه آنها را بدست می‌آوریم، این بعد را مشخص می‌کند.

  • احساسی (F) – منطقی (T): بر اینکه چگونه اطلاعات خود را پردازش می‌کنیم و چگونه تصمیم می‌گیریم، دلالت دارد.

  • ادراکی (P) – داوری کننده(J): اینکه ما ترجیح می‌دهیم در شرایط سازمان یافته و با ساختار فعالیت کنیم یا استقلال بیشتری داشته باشیم، تعیین کننده این بعد است.

تست MBTI و تیپ‌های شخصیتی ۱۶گانه

تست mbti به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که درون گرا هستید یا برون گرا، در جمع آوری اطلاعات شهودی هستید یا حسی، شخصیتی احساسی دارید یا منطقی و در سبک هدایت با جهان خارج ادراکی برخورد می‌کنید یا قضاوتی. در واقع تست mbti افزایش و کاهش هر یک از فاکتورهای شخصیتی را در مرکز توجه قرار نمی‌دهد بلکه در نهایت انسان‌ها را به تعدادی تیپ مشخص (تیپ‌های شانزده گانه MBTI) تقسیم می‌کند.

MBTI در چه مواردی به کار می ­رود؟

  • فهم بهتر خود و دیگران

  • مشاوره تحصیلی

  • مشاوره ازدواج

  • هدایت تحصیلی

  •  مشاوره شغلی

  • کارمند یابی یا انتخاب مدیران

  • ایجاد تیم­های کاری

  •  آموزش و توسعه مدیریت و رهبری

  •  حل تعارضات درون سازمانی

  •  توسعه برنامه ­های درسی و آموزشی و تربیتی

 

انواع تیپ های شخصیتی

  1. تیپ شخصیتیESTJ
  2. تیپ شخصیتیESTP
  3. تیپ شخصیتیENTJ
  4. تیپ شخصیتیENFJ
  5. تیپ شخصیتیESFJ
  6. تیپ شخصیتیESFP
  7. تیپ شخصیتیENTP
  8. تیپ شخصیتی ENFP
  9. تیپ شخصیتیISTJ
  10. تیپ شخصیتیISTP
  11. تیپ شخصیتیINTJ
  12. تیپ شخصیتی INFJ
  13. تیپ شخصیتی ISFJ
  14. تیپ شخصیتیISFP
  15. تیپ شخصیتیINTP
  16. تیپ شخصیتیINFP
  • شراره مهبودی
  • ۰
  • ۰
شراره مهبودی اولین کوچ تحصیلی در ایران معتقد است که کوچینگ به طور مستقیم با ارتقای عملکرد و رشد مهارتها از طریق نوعی راهنمایی یا آموزش در ارتباط است وو کوچینگ آشکار ساختن پتالنسیل اشخاص برای به حداکثر رساندن عملکرد آنها یعنی کمک به آنها در راستای یاد گرفتن به جای یاد دادن است وکوچینگ عبارت است از مکالمه ای که به یادگیری کمک میکند فرآیندی که فرصت ها یی را برای بهبود و تغییر فراهم می کند.راهکاری که کمک می کند بهترین راه حل را پیدا کنید.مجموعه ای از ابزارها و روش ها که فرآیند یادگیری را پشتیبانی می کند.هنر تسهیل کارآیی، یادگیری و توسعه یک فرد دیگر را کوچینگ می گویند. اما یادمان باشد در این تعریف کلید واژه ی اصلی، کلمه تسهیل است. فرض اصلی این است که راهنمایی شونده، توانایی درک مطالب را از طریق خودش دارد و کوچ پتانسیل نهفته را استخراج می کند.تمرکز کوچینگ به جای گذشته بر حال و آینده (نزدیک) فرد است و به کنکاش و رفع مسائل و مشکلات گذشته نمی‌پردازد.کوچ‌ها (مربی) نه معلم هستند، نه روان‌شناس و نه مشاور، آنها در حقیقت تسهیل‌گرانی هستند که به شما کمک می‌کنند که به آگاهی برسید و مسائلی را خودتان کشف کنید و یاد بگیرید. کوچ‌ها هرگز شما را نصیحت نمی‌کنند و به شما راهکار ارائه نمی‌دهند، بلکه آنها با استفاده از ابزارهایی کارآمد در حرفه خود (مانند گوش دادن فعال، پرسیدن سوالات موثر و قدرتمند و بازخورد)، به شما کمک می‌کنند تا نقشه راه را برای پیشبرد اهدافتان تعیین کنید یا پازل‌های درونی که موجب بروز مسائلی در زندگی شما شده‌اند را کنار هم ببینید و به نتیجه برسید. کوچ‌ها در حقیقت به افراد کمک می‌کنند که خودشان با رسیدن به آگاهی و پاسخ‌ها، میان آن کسی که هستند و آن کسی که می‌خواهند باشند، پلی ایجاد کنند. کوچ‌ها به افراد کمک می‌کنند تا افکار و پیچیدگی‌های ذهن خود را خودشان سر و سامان دهند، ساده کنند و به شفافیت برسند.


  مفهوم کوچینگ تحصیلی

پشتیبانی و هدایت تحصیلی دانش آموزان، با فرایند کار یک به یکی که آنها با کوچ تحصیلی خود انجام می دهند، متفاوت است. یک مشاور تحصیلی، برنامه هر دانش آموز را تحت نظارت قرار می‌دهد و با کوچ تحصیلی دانش آموزان همکاری می‌کند. علاوه بر این، هنگامی که امکان تصویب و تایید توسط والدین وجود داشته باشد، برنامه دانش آموزی بر مبنای بازخورد از معلمان و دیگر متخصصان شکل می‌گیرد.
کوچ‌های تحصیلی به موانع یادگیری آگاه هستند. هدف ره‌یاری (کوچینگ) تحصیلی، تبدیل شدن دانش آموزان به آموزنده‌ها و یادگیرنده‌های موفق و همیشگی است.هنگام تصمیم‌گیری بین یک معلم خصوصی و یک کوچ تحصیلی، مهم است که در مورد نوع حمایتی که دانش آموزان نیاز دارد فکر کنید. اگر فکر می‌کنید فرزند شما ممکن است نیاز به کوچینگ تحصیلی داشته باشد، درباره نحوه شروع این فرایند و ویژگی‌های آن بیشتر مطالعه کنید.کانون یادگیری فردا (کیف‌کو) با مجموعه‌ای از بهترین کوچ‌های حرفه‌ای آموزش دیده، آماده‌ی ارایه‌ی خدمات کوچینگ تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان و همه افرادی که به تداوم یادگیری خود علاقمند هستند می‌باشد.




  • شراره مهبودی
  • ۰
  • ۰

مشاوره تحصیلی برای پیشرفت و استفاده کامل از توانایی ها و استعدادها، امری لازم و بدیهی است! یک مشاور تحصیلی می تواند در همه مراحل تحصیل به کمک دانش‌آموز و دانشجوها بیاید. از مرحله انتخاب رشته مورد نظر برای کنکور کارشناسی یا کارشناسی ارشد و دکترا و چه برای برنامه ریزی، مدیریت زمان و رسیدن به رتبه مناسب و بالا، یک مشاور می تواند راهنمایی های خوبی داشته باشد. اما ویژگی های یک مشاور خوب تحصیلی باید بتواند همه پتانسیل یک دانش آموز را شکوفا کند و او را در مسیر درست قرار دهد.

داشتن رتبه عالی در کنکور!؟ بیشتر کسانی که در سمت مشاوره کنکور و مشاوره تحصیلی فعالیت می کنند، دارای رتبه های خوب و عالی در کنکور بوده‌اند. این بالا بودن رتبه در کنکور، شاید برای خیلی از دانش آموزان ملاک مهمی باشد. زیرا آنها دوست دارند با کسی صحبت کنند که تلاشش موفقیت آمیز بوده است، سختی های تحصیل را می شناسد و می تواند مشکلات آنها را حل کند. بنابراین به دنبال کسانی می روند که صرفاً رتبه بالایی داشته باشند. حتی خیلی از دانشجویان و دانش آموزان، رتبه زیر یک رقمی را برای مشاوره انتخاب نمی کنند. البته این ملاک چندان مناسبی نیست، زیرا سطح دانش افراد مختلف در بین رتبه های بالا، تفاوت چشمگیری ندارد.

تخصص مشابه تغییر رشته دادن، یکی از گزینه هایی است که برای آن حتماً باید با یک مشاور تحصیلی صحبت کرد. زیرا رشته های مختلف، نیاز به توانایی های متفاوتی نیز دارد و ممکن است عملاً برای رشته ای که می خواهیم تحصیل کنیم، فرد مناسبی نباشیم. یا نیاز به تلاش زیادی داشته باشیم و در فرصت باقیمانده نتوانیم به حدی که می خواهیم برسیم. بنابراین قبل از این که هزینه های گزاف تغییر رشته را پرداخت کنیم، بهتر است کمی هم به فکر آخر و عاقبتش باشیم. تخصص مشابه، برای کسانی که در همان رشته درس خوانده اند نیز کارآمد خواهد بود. زیرا به آنها کمک می کند تا توانمندی های لازم برای یک رشته را به دست بیاورند، با بازار کار و تحصیلی آن آشنا بشوند و شانس خودشان را بالا ببرند.

نگاه روان شناختی شاید جزو کسانی باشید که توانایی لازم برای به دست آوردن رتبه بالا در یک رشته را داشته باشید، اما از لحاظ روانی در سطح مناسبی نباشید. این اتفاق به شما ضربه خواهد زد و باعث خواهد شد نتوانید از همه استعدادهایتان در تحصیل و جلسه کنکور استفاده کنید. بنابراین نیاز است که کمی هم نگاه روان شناختی داشته باشد و به شما امید و انگیزه لازم برای ادامه بدهد. یک مشاور تحصیلی خوب می تواند باعث شکوفا شدن استعدادها می شود.

کمک به برنامه ریزی و مدیریت  برای برنامه ریزی و مدیریت زمان در فرصت باقیمانده تا  کنکور یا امتحان، نیاز دارید که روی نقاط ضعف و قوت خود بهتر کار کنید. برای این کار، باید به نکات ریزی توجه کنید که تا به امروز از دستتان در رفته اند. نکات فنی و خاصی که فقط یک مشاور تحصیلی می تواند به شما در مورد آن به خوبی راهنمایی بدهد.

 

  • شراره مهبودی
  • ۰
  • ۰

درس همچون مسایل دیگر، نخستین مرحله برای کنترل زبان، آگاهی است؛ بسیاری از مردم به نحوه صحبت کردن – درونی و با دیگران – آگاه نیستند. توجه کنید که آیا مثبت یا منفی صحبت می کنید. آیا واقعا به نوع بیان خود و تاکید خود روی جملات مختلف آگاهی دارید؟
شناخت اصول زبان شناسی به زمان نیاز دارد. خیلی از مردم هستند که بدون آگاهی از جملاتی استفاده می کنند که بار منفی زیادی دارند و وقتی شما منفی فکر کنید چه می شود؟ معلوم است. افکار منفی به رفتارهای منفی منجر می شود. در آخر هم موجب ایجاد مشکلات و ناراحتی در زندگی می شود. با خفه کردن این افکار منفی در نطفه، می توانیم بسیاری از دردها و ناراحتی را از زندگی خود دور کنیم.

جملاتی که باید از آنها اجتناب کرد

۱٫ نمی توانم: نتوانستن» کلمه ای تضعیف کننده است که بین شما و اهدافتان فاصله زیادی ایجاد می کند. تاثیر این کلمه تا این حد است که شما پیش از آغاز اهداف خود، شکست می خورید. افراد عاقل و موفق اعتقاد دارند اصولا جمله ای به نام «نمی توانم» وجود ندارد. باید همیشه به خوبی ها فکر کنید و به دنبال راهی برای رسیدن به اهداف خود باشید. به خود فرصت امتحان بدهید. برای این کار باید این جمله را کاملا و برای همیشه از دهان خود بیندازید.
۲٫ سعی می کنم : آیا تاکنون برای بلند شدن «سعی» کرده اید؟ اکنون امتحان کنید. آیا می شود؟ مسلما نه! وقتی می گوییم «سعی خود را خواهم کرد» در اصل اعتراف می کنیم آماده انجام این کار نیستیم. به قول یودا در فیلم جنگ ستارگان: یک کار را انجام دهید یا ندهید. تلاش می کنم هیچ معنایی ندارد.
۳٫ کاش مجبور نبودم: این جمله نوعی ناله و شکایت هم هست. عموما مردم دوست ندارند به غرغرهای افراد گوش کنند و انجام دادن آن چندان صورت خوشی ندارد. اگر چیزی را دوست ندارید، شرایط را عوض کنید. سعی کنید همیشه با لبخند زندگی خود را پیش ببرید.
۴٫ من باید : کلمه «باید» به طور ذاتی بار منفی دارد. «باید» به معنای از دست دادن است: از دست دادن موقعیت همیشه به دستاوردهای مثبت منجر نمی شود. این کلمه نوعی انتقاد و سرزنش است و بهتر است از مکالمات روزانه خود آن را دور بریزید. به جای اینکه به طور مدام به خود یادآوری کنید چه کارهایی را «باید» انجام دهید روی مسایلی تمرکز کنید که اوضاع را بهتر می کنند.
۵٫ من نیاز دارم: هر چند وقت یکبار جار می زنید برای انجام کار خود به چیزی نیاز دارید اما در واقع به آنها نیازی ندارید؟ کلمه «نیاز» نوعی وابستگی غیر سالم ایجاد می کند. دفعه بعد که این کلمه از دهان شما خارج شد، دوباره به آن فکر کنید و ببینید آیا واقعا به آن چیزی که فکر می کنید نیاز دارید؟ اگر ندارید، این تفکر منفی این مکالمات و تفکرات ما هستند که روز ما را می سازند و مسلما همه ما روز شاد و پر انرژی را به روز پر استرس و خسته کننده ترجیح می دهیم را از ذهن خود بیرون کنید.
۶٫ احوالپرسی منفی همچون «بد نیستم» یا «بدتر از این این نمی شود» : این جملات را خیلی می شنویم. بسیاری از مردم بدون اینکه تاثیر این جملات را بدانند، از آنها در جواب احوالپرسی ها استفاده می کنند. در نتیجه استفاده این جملات نیز احساس منفی پیدا می کنند. چرا از واژه های مثبت استفاده نمی کنید. یا حداقل صادق باشید: وقتی خوب نیستید لازم نیست بگویید: عالی هستم! یا از این بهتر نمی شود.
۷٫ هرگز : واژه «هرگز» محدودیت های فوری در زندگی شما ایجاد می کند. استفاده از این واژه باعث از بین بردن فرصت ها در زندگی می شود. این واژه ذهن را محدود می کند و نمی توان راهکارهای مناسب را پیدا کرد. از همین لحظه تصمیم بگیرید هرگز از «هرگز» استفاده نکنید.

  • شراره مهبودی
  • ۰
  • ۰

آغاز دوران راهنمایی تحصیلی شروع دوران نوجوانی کودکان است.کمک به نوجوان برای یافتن و شناخت توانائیها، امکانات و ظرفیتهای درونی می تواند نقطه شروع تربیت این دوران پر آشوب باشد که خود راه را برای یکی از مختصات این مرحله یعنی یافتن هویت و نقش اجتماعی باز می کند. حیات جمعی و نیاز به عضوی از گروه بزرگتر بودن مقدمه فعالیتهای اجتماعی می شود و از آنجا که در عصر حاضر تحصیلات نقش و تاثیر زیادی در دستیابی به این مهم دارد راهنمایی تحصیلی مقدم بر راهنمایی شغلی قرار می گیرد. در سیستم آموزشی ما دوره راهنمایی تحصیلی بعد از ابتدایی این وظیفه را به عهده دارد. یعنی در این دوران دانش آموزان به رشته های تحصیلی مناسب هدایت می شوند. هرچه هدایت تحصیلی صحیح تر و با روشهای اصولی تر انجام گیرد نتایج کاملتر و موفق تری به دنبال خواهد داشت. بروز و ظهور استعدادهای فردی در دوره نوجوانی هر چند روند راهنمایی تحصیلی را آسانتر می کند ولی به گفته متخصصین این امر اطلاعاتی که از بررسی استعدادهای کودکان ۱۲ یا ۱۳ ساله به دست می آید برای راهنمایی قطعی کافی نیست. نتایج تحصیلی می تواند مکمل این اطلاعات بوده و روند راهنمایی را اعتلا بخشد.

تعریف افت تحصیلی

افت از نظر لغوی به معنی کمبود ، کمی ، کم و کاست و نقصان است . منظور از افت تحصیلی « کاهش عملکرد تحصیلی دانش آموز از سطح رضایت بخش به سطحی نامطلوب است . » همچنین افت در لغت به معنای ضایعات ، ضایع کردن که بیشتر در نظر اقتصاددانان مطرح شده است . اما در بعضی از متون فارسی کلمه ترک تحصیل نیز معادل افت تحصیلی در نظر گرفته شده است . به عبارتی افت تحصیلی عبارت است از نزول از یک سطح بالاتر به سطح پایین تر در تحصیل و آموزش .افت تحصیلی به معنای دقیق آن ، زمانی است که فاصله قابل توجهی بین توان و استعداد بالقوه و توان بالفعل فرد در فعالیتهای درسی و پیشرفت تحصیلی مشهود باشد . گرچه این تعریف می تواند همه کسانی را که به دنبال شکستهای پی در پی تحصیل ، از تحصیل عقب مانده و عمدتاً به اصطلاح تجدید یا مردود شده اند را در بر گیرد اما مفهوم افت تحصیلی صرفاً در رفوزگی و تجدیدی خلاصه نمی شود و می تواند شامل هر دانش آموز و دانشجویی شود که اکتسابهای آموزشگاهی و پیشرفت دانشگاهی او کمتر از توان بالقوه و حد انتظار اوست . لذا بر اساس این تعریف دانش آموزان تیزهوش نیز ممکن است دچار افت تحصیلی و کم آموزی بشوند . لذا افت تحصیلی مسئله ای است عام و نسبی .

 

  • شراره مهبودی
  • ۰
  • ۰

یک توصیه بسیار مهم برای دانش آموزان این است که هر روز که به خانه می‌آیید تکالیف درسی مربوط به همان روز را انجام دهید و مطالب تدریس شده در آن روز را در بعد از ظهر همان روز مطالعه کنید و بعد مشغول تفریح شوید و زمان کمی را نیز برای یادآوری دروس فردا صرف کنید. اما ما می بینیم تمام وقت بعد از ظهر را  صرف  دروس و مسائل عقب  افتاده دیروز، پریروز و روزهای قبل می کنند و یادگیری دروس امروز را به فردا و پس فردا و روز جمعه موکول می کنند. و این کار باعث می شود که مطلب بعد از گذشت یک هفته در ذهن دانش آموز تازگی داشته باشد و مثل این است که تازه برای اولین بار بها آن برخورد می کند،  بنابراین دانش آموز همیشه از درس ها عقب می‌ماند و هیچگاه همگام با معلم و کلاس درس نمی‌باشد.یک مثال جالب در رابطه با درس این است که مطالب درسی چون آهن رباست، هرچه بیشتر به آن نزدیک شوید شما را با نیروی مغناطیسی بیشتر بسوی خود جذب و به خود علا‌قمند می‌کند. هرچه از مطالب درسی دوری کنید و سعی در یادگیری آنها نکنید اثر انها در شما کمتر می شود و دیگر به سختی می توانید رو به آنها بیاورید.این کار که گفته شد در واقع باعث ایجاد یک حس دوری در دانش آموزان می شود و که کم‌کم از کتب درسی دوری کرده و با سرگرم نمودن خود به اموری دیگر وقت گرانبهای خود را از دست می دهند و حس می کنند این کارها بهتر است که با بالا رفتن سن نیز این حس در آنها بیشتر می شود و از درس دوری می کنند.

اولویت بندی برای موفق شدن

قراردادن اولویت کاری ( برنامه ریزی درسی ) نیروی تمرکز حواس رازیاد می کند ، زندگی را متعادل می کند ، زمان فراغت ما را بیشتر می کند ، تکالیف محوله روی هم انباشته نمی شود و رغبت ادامه کار در ما کم نمی شود و به طور خلاصه باعث حرکت به سوی موفقیت می شود .
در عوض عدم برنامه ریزی باعث ایجاد سر درگمی ، دلهره شکست وعدم موفقیت ، کم آوردن زمان و انجام کار ناموزون و به هدر رفتن انرژی و دقت و خلاصه حرکت به سوی عدم موفقیت می شود . اهداف بزرگ همواره با در نظر گرفتن هدف بزرگ ، اهداف کوچک خود را انتخاب و دسته بندی نمائیم به طور ی که دست یابی به هریک از این اهداف کوچک قسمتی از راه ما برای رسیدن به هدف بزرگ را کوتا ه می نماید این دقیقاً مانند شخصی است که می خواهد به قله ای مانند دماوند برسد . وی برای رسیدن به قله در میان راه ایستگاههایی در نظر می گیرد و در هر قسمت از مسیر فقط به هدف رسیدن به پناهگاهها حرکت می کند اما در نهایت رسیدن به هریک از این پناهگاه ها قسمتی از راه شخص برای رسیدن به قله را کوتاه می کند . پس برای موفقیت ، انتخاب هماهنگ هدف ها ی کوچک بسیار حائز اهمیت است چرا که باعث پرهیز از آشفتگی می شود . برای دانش آموزان این هدف های کوچک همان انتخاب دروس ، کلاس ، مدرسه ، کتاب کمک درسی ، دبیر خصوصی و … می باشد .
پس از انتخاب اهداف کوچک ، ایجاد تعادل بین این اهداف بسیار مهم و حیاتی است . می دانیم در دوران تحصیل حجم کار بسیار زیاد است و تنوع آن بسیار کم ،در نتیجه کار ناموزون باعث اخلال در اجرای برنامه می شود .
همیشه باید در نظر گرفت که موفقیت در تحصیل مانند موفقیت در یک مسابقه دوی ماراتن است وشرط موفقیت ، حرکت آهسته و پیوسته است .

 

  • شراره مهبودی
  • ۰
  • ۰

توصیه‌نامه (Recommendation Letter) نامه‌ای است که شخصی برای توصیه دیگری می نگارد و نظرش را در مورد عملکرد وی ابراز می دارد.توصیه‌نامه‌هایی که برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها لازم است، از طرف استاد برای متقاضییان نوشته می‌گردد.گرفتن توصیه نامه از سخت‌ترین کارهاست زیرا اساتید وقت کافی برای آن ندارند و همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها فرم‌های خاصی دارند که باید به همراه توصیه‌نامه ارسال گردد.باید این فرم را از وب‌سایت دانشگاه پیدا نموده و به تعداد حداقل سه نفر از استادان ارائه نمایید  تا تکمیل نمایند.بعضی از دانشگاه ها دارای فرم‌های توصیه نامه آنلاین هستند که با وارد کردن ایمیل اساتید به صورت خودکار لینک مربوطه برای استاد فرستاده می‌گردد تا تکمیل کنند.البته استاد ممکن است بی دقتی نماید یا فراموش کند و مشکل ساز گردد. به خصوص اینکه استادان نیز زیاد تمایلی به انجام این کار ندارند.بعضی از اساتید از متقاضییان می خواهند که این کار را خودشان انجام دهند که البته کار درستی نیست.دقت فرمایید که این موضوع محرمانه است و این نامه ها برای هر استاد باید در یک پاکت خاص قرار گرفته و روی آن نیز توسط استاد امضاء گردد.شما می‌توانید از قبل اسم و آدرس استاد و دفتر مربوط به پذیرش دانشگاه مقصد را روی پاکت تایپ نموده (بعضی از دانشگاه ها برای این کار پاکت و فرم مخصوص دارند) و بعد به استاد بدهید.از استاد خواهش بفرمایید تا بخش‌هایی را که در رزومه چیزی برای اثبات ندارید (مانند حل تمرین بودن، فعالیت های شما در شرکت خاص یا در دانشگاه در انجمن علمی خاص) در توصیه نامه بنویسد.بعضی دانشگاه ها برای پذیرش متقاضی از یک یا چند نفر که شناخت مناسبی از متقاضی داشته باشند درخواست توصیه نامه می کنند. توصیه نامه بخودی خود تضمینی برای گرفتن پذیرش نیست و توصیه نامه هائی که فاقد صداقت لازم باشد شانس متقاضی را برای ورود به دانشگاه از بین خواهد برد.

ویژگی های یک توصیه نامه خوب

یک توصیه نامه خوب باید بتواند استادی که برایش اپلای می کنید را راضی کند که شما فرد مناسبی برای دوره مدنظرتان هستید.  در توصیه نامه شما باید نقاط قوت و مهارت هایی که ارتباط مستقیم با رشته و گرایشی که برایش اپلای می کنید داشته باشد و استادی آن را نوشته باشد که آنقدر با شما کار کرده که بتواند در مورد شما نظر بدهد. اگر مثلا شما با استادی ۹ واحد درس برداشته اید، توصیه نامه این استاد اصولاً نسبت به توصیه نامه استادی که تنها ۲ واحد با او درس پاس کرده اید برتری دارد. البته، اگر فرض کنیم درس هر دو استاد کاملاً با رشته و گرایش و حوزه تحقیقاتی ای که برایش اپلای می کنیم ارتباط مستقیمی داشته باشند و استادی که با او ۲ واحد درس داشته اید برنده جایزه نوبل نباشد!

آیا توصیه نامه، الزام آور است؟

همان طور که از نام توصیه نامه تحصیلی متوجه شده اید، این نامه، در واقع یک نامه پیشنهادی و توصیه ای بوده و هیچ الزام یا ضرورتی را برای دانشگاه مقصد درباره پرونده تحصیلی شما ایجاد نمی کند. یعنی حتی اگر شما از رییس جمهور یا رییس فلان دانشگاه بزرگ دنیا نیز توصیه نامه تحصیلی دریافت کنید، این توصیه نامه در کنار همه مدارکی که به دانشگاه ارجاع دادید مورد بررسی قرار گرفته و طبق ضوابط پذیرش دانشگاه مقصد، نسبت به ارزشیابی مدارک و تصمیم نهایی، اقدام می شود.

 

  • شراره مهبودی
  • ۰
  • ۰

مشاوره تحصیلی فرصتی است برای تبادل اطلاعات طراحی شده برای کمک به دانش آموزان در دستیابی به اهداف آموزشی و حرفه ای دانش آموز.مشاوره مسئولیت مشترک بین مشاور و دانش آموز است.در نهایت، دانشجو مسئولیت تصمیم گیری های خود را دارد.مشاوره تحصیلی به عنوان یک راهکار موثر در کنار دانش آموز و دانشجو خواهد بود.مشاوران تحصیلی می توانند در این مدت با کمک دانش آموزان و یا دانشجو ، با درک نیازها و تعیین منابع در دسترس ،دانش آموز و یا دانشجو را به اهدافش برساند.والدین هم میتوانند از تمام برنامه ها و پیشرفت های دانش آموز و از رابطه مشاوره ای بین مشاور متخصص و دانش آموز خود مطلع شوند.
مشاوران موسسه خوارزمی سالهاست که برای رسیدن شما به هدفتان با برنامه ریزی های راهبردی تلاش می کنند.

ضرورت راهنمایی و مشاوره

تحول جامعه از حالتى ساده و ابتدائى به وضعى پیچیده و بغرنج، مشکلاتى را براى انسان به‌ وجود آورده است که پیشگیرى و حل آنها لزوم بهره‌گیرى از راهنمایى و مشاوره را ضرورت مى‌بخشد. در جوامع اولیه بر اثر ساده‌بودن زندگی، روابط افراد با یکدیگر نزدیک و صمیمى بود و مشکلات آنان اغلب به‌طور کدخدامنشى توسط نزدیکان و وابستگان حل مى‌شد. با گسترش جامعه، روابط افراد پیچیده‌تر گردید و لزوم راهنمایى جدى‌تر مطرح شد، هر قدر جامعه گسترده‌تر و روابط افراد پیچیده‌تر باشد، نیاز به ارائه خدمات راهنمائى بیشتر احساس مى‌گردد.

چرا به مشاوره نیاز داریم؟

مدت‌هاست با مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید، راه‌حل‌های مختلفی به نظرتان می‌رسد. اما نهایتا می‌دانید باید با کسی حرف بزنید و از او مشورت بگیرید. همه افراد آشنا را از نظر می‌گذرانید اما هر بار دچار شک و تردید می​شوید و بالاخره تصمیم می گیرید به سراغ یک مشاور بروید. تمامی رابطه ها خواه ناخواه با سختی هایی مواجه خواهد شد. موفقیت شما در لحظات سخت بستگی به آن دارد که چگونه این دوران را که تفاوت بین با هم بودن و جدا شدن است اداره کنید.

مشاوره تحصیلی در زمینه مطالعه و حافظه

برخی از دانش آموزان با وجود اینکه افت تحصیلی نشان نمی‌دهند، اما ممکن است نیاز به آموزش شیوه‌های صحیح مطالعه و روشهای بهسازی حافظه داشته باشند. آموزش چنین روشهایی می‌تواند به جلوگیری از اتلاف وقت دانش آموز و بالا بردن بهره‌وری او کمک کند. برنامه‌ریزی برای مطالعه، رعایت اصول یادگیری در برنامه‌ریزی برای مطالعه، رعایت ویژگیهای حافظه‌های مختلف می‌تواند به دانش آموز کمک کند تا روش مطالعه صحیحی داشته باشد و نتیجه بهتری کسب نماید.

امام علی (ع) میفرمایند: ،هیچ پشتیبانی همچون مشاوره نیست، ما به این حدیث اعتقاد زیادی داریم زیرا کسی که مشورت میکند یک گام جلوتر از کسی است که فقط با عقل خودش کار میکند،هیچکس کامل نیست و همه نیاز به مشورت داریم،ما در مسائل تحصیلی به دانش آموزان زیادی مشاوره میدهم،اما خود هم محتاج مشورت هستیم و ممکن است با یک پزشک راجب شرایط سلامتی خودو خانواده مشورت بکنیم،بنابراین مشورت و مشاوره برای هر انسان عاقلی لازم است.

  • شراره مهبودی